Biografi

BIOGRAFI FRODE ALNÆS
Frode Alnæs (1959) er født og oppvokst i Kristiansund, der han bodde fram til han var ferdig med gymnaset i 1978. Frode visste tidlig i livet at han skulle bli musiker. Han hadde et talent, og han vurderte aldri noe annet yrke. (Det eneste måtte være skogvokter i Kristiansund, en herlig jobb i en by omtrent uten trær…). Fra han som 11-åring mistet håret og fikk sin første gitar av foreldrene, lukket Frode seg inne på gutterommet og øvde og øvde – aller helst til ”The Kinks” – yndlingsbandet!

1978-79 var han elev ved musikklinja på Nordmøre Folkehøgskole i Surnadal. Dette året kom til å bety mye for Frode, både som menneske og musiker. Han har siden hatt som motto: ”Alle burde få lov til å oppleve et år på folkehøyskole, også blåruss”. Allerede mens han gikk på folkehøyskolen komponerte han det meste av rockeoperaen «Frosken som ikke forsto et kvekk», som ble satt opp i Kristiansund sommeren 1979.

I 1979 ble Frode tatt opp i det aller første kullet på det nye jazz-studiet ved Trøndelag Musikkonservatorium, og i 1982 gikk han ut med karakteren 1 blank i gitarspill – det vil si best mulige karakter. På konservatoriet ble Frode kjent med musikere som Bjørn Klakegg, Tore Brunborg, Nils Petter Molvær, The Brazz Brothers og Ernst Wiggo Sandbakk.

Siden han gikk ut fra jazzlinja i Trondheim, har Frode livnært seg som profesjonell musiker og artist. I 1982 flyttet han til Oslo, hvor han raskt opplevde stor suksess som freelance-musiker i studio, på scener og turneer sammen med mange av de største navnene i norsk jazz- og pop/rock-verden.

I denne perioden etablerte han seg i toppsjiktet, og det begynte å ryktes at et nytt ”gitar-geni” (med parykk) hadde nådd norske scener og platestudioer. Frode var først og fremst jazzgitarist, men ble raskt kjent som en musiker som beveget seg i flere sjangre. Dette ble – og er – hans varemerke. Frode har alltid vært en improviserende musiker, som ikke ønsker å havne i en musikalsk bås. Han vil være fri som fuglen!

”Dance With A Stranger” skulle bli Frodes virkelig store gjennombrudd som låtskriver, gitarist, artist og entertainer. Bandet ble startet i 1984 av Frode og kompis, bodøværing og trommis Bjørn Jenssen (som da spilte i blant annet Jon Eberson Group) og senere fikk de med seg den særpregete vokalisten Øyvind ”Elg” Elgenes fra Kristiansund og bassist Yngve Moe fra Tromsø.

Dance With A Stranger opplevde det store gjennombruddet etter en opptreden etter Spellemannsprisen i 1988. Det var også da, rett før de gikk på scenen, Frode hadde bestemt seg for å kaste parykken. Det ble for godt. En befriende kveld på flere måter med andre ord, og et nytt liv i norsk musikkverden ventet Frode og ”Dance With A Stranger”. Kort fortalt ble bandet en av norsk pop/rockmusikks store suksesser. De har gitt ut åtte album og vunnet flere spellemannspriser.

Etter mange år i Oslo flyttet Frode et par år tilbake til Trondheim, og deretter til hjembyen Kristiansund. Sammen med en entusiastisk dugnadsgjeng bygde han opp og restaurerte en verneverdig bydel på Innlandet, øya han trådte sine barnesko. Et arbeid som ble prisbelønt blant annet av Fortidsminneforeningen i 2002. Han drev i mange år Dødeladen Café og Kultursted, Tollboden og Tahitibrygga. Frode Alnæs er også grunnlegger av den årlige Tahiti-festivalen i Kristiansund.

Vinteren 2009 flyttet Frode tilbake til Oslo hvor han bor i dag. Han er en svært travel musiker, med mange reisedøgn i løpet av året. Aller helst går reisene til hytta på Kanestrøm på Nordmøre. Her har han skrevet mye av musikken sin, og her finner han ro og vandrer lange turer i fjell og mark.

I løpet av sin over 40 år lange karriere som profesjonell musiker, har Frode gjort nær 6000 konserter i Norge og Europa med ”Dance With A Stranger”, med andre band og artister og som soloartist. Han har spilt på de fleste store jazz- og rockefestivaler i Norge, og har turnert i mange år for Rikskonsertene. Han siste store engasjement her, i samarbeid med Riksteateret, var i ”Let it Rock” – en uhøytidelig reise gjennom rockens historie. Turneen gikk høsten 2009/vinteren 2010 og samlet fulle hus på nærmere 60 kulturhusscener over hele landet. Frode var både medvirkende og musikalsk ansvarlig for forestillingen.

Frode har de siste årene hatt en produktiv periode og skrevet mye ny musikk. I februar 2018 var han premiereklar med sin nye soloforestilling «Min dans med strenger». Forestillingen har høstet fantastiske kritikker og terningkast 6 landet rundt.

Frode Alnæs har i alle år markert seg som låtskriver og komponist. I tillegg til å ha skrevet alle låtene til ”Dance With A Stranger”, har han skrevet musikk for en rekke andre artister, komponert flere bestillingsverk, blant annet operaen ”Donna Bacalao” (2008) og verket ”Kanestrøm” (2011). Høsten 2013 kom hans nye soloplate «Envy The Man» og vinteren 2016 fulgte hans første instrumentalplate i eget navn «Kanestrøm». Hans første juleplate som soloartist «Lang desember natt – Frode Alnæs og Julekoret» ble gitt ut før jul i 2021. Vinteren 2022 fulgte hans soloplate på norsk «Beste tia mi» og nøyaktig et år senere kom instrumentalalbumet «Mine venner i nøden».