Omsider kommer den fjerde årstid

Albumet «Vårslapp» med Frode Alnæs, Stian Carstensen og Arild Andersen er her.

Årene har gått siden trioen Frode Alnæs, Stian Carstensen og Arild Andersen sist ga ut en plate sammen. Med stødig frekvens kom årstids-platene «Sommerbrisen» (1998), «Julegløggen» (2003) og «Høstsløv» (2006). Skyldes det vårslapphet at vårplaten har latt vente på seg? Man kan saktens lure, men at de like gjerne valgte å kalle årets nyutgivelse for «Vårslapp» gir vel en pekepinn….

Med «Vårslapp» kompletterer trioen nå årstidsprosjektet som begynte for 25 år siden. Den nye utgivelsen rommer vekselvis lekne, mektige, potente og lett dovne improvisasjoner over kjente vårsanger som «Vårsøg», «April Love», «Kom mai du skjønne milde» og Griegs «Våren».

Arild Andersen (kontrabass), Frode Alnæs (gitar) og Stian Carstensen (trekkspill) har hver sine svært mangfoldige karrierer innen musikkens verden. Arild Andersen er bassist og komponist og en nestor innen norsk og internasjonal jazz med et nesten uendelig antall utgivelser og ulike band-konstellasjoner bak seg. Frode Alnæs er både komponist, gitarist og vokalist innen pop, rock og jazz med «Dance With a Stranger» som den mest kjente gruppa han har vært med i, men også med egen solokarriere. Stian Carstensen er komponist og utøver som det er helt umulig å sette på en formel, en ekvilibrist på trekkspill og en rekke andre instrumenter, blant annet steel-gitar som han også bruker hist og her på den nye utgivelsen.

Når man rører sammen et brygg med tre så ulike komponenter, er det spennende å se hvordan det smaker til slutt. Men som de foregående tre platene i serien tør vi påstå at nyvinningen smaker godt. Full av sødme og en anelse salt og bittert er den alt i alt først og fremst svært musserende.

På «Vårslapp» har de tre musikerne lekt seg fram til arrangementene i løpet av noen inspirerte februardager i Rainbow studio med Martin Abrahamsen bak spakene og med Erik Hillestad som produsent.

«Vårslapp» utgis av Kirkelig Kulturverksted 2023, og fikk terningkast 6 i Nettavisen. Les hele anmeldelsen her.