Om Frode

Frode Alnæs er gjennom 30 år blitt feiret som en av norsk musikks mest populære og suksessrike artister og låtskrivere. Han har i alle år gledet et stort publikum gjennom sin musikk og sitt smittende humør. Frode regnes som en seriøs komponist og en av Norges beste gitarister. Han er også en dyktig sanger.

Frode Alnæs har alltid ønsket å spille på mange strenger. Han er artisten og komponisten som konsekvent forsøker å bryte musikalske grenser.

Etter mer enn 30 år bak seg som profesjonell musiker, har han spilt det meste med de fleste og de beste. Frode er gitarvirtuosen og ”sjefen” i bandet Dance With A Stranger, og opphavsmann til samtlige av låtene til bandet som ble en av norsk pophistories store suksesser. Han er mannen bak melodier som ”Long December Night”, ”Everyone Needs A Friend”, ”Invisible Man” samt verdenskjente ”Vitae Lux”. Høsten 2013 var Frode aktuell med sitt nye soloalbum «Envy The Man»: En pop-plate fylt med vakker og variert musikk, både ballader og svingende up-tempo låter. Også her har Frode skrevet all musikken selv – og synger selv. I mars 2016 kom hans første – og lenge etterspurte – instrumentalplate «Kanestrøm», med en  tydelig signatur fra Frode som gitarist og komponist.

Frode har komponert operaen ”Donna Bacalao” og levert en rekke bestillingsverk til ulike festspill og festivaler. I 2009/2010 var han musikalsk leder og utøvende musiker i Rikskonsertenes og Riksteatrets store suksessoppsetning ”Let it rock” som samlet fulle hus på nærmere 60 scener i hele Norge.

Frode har også vist stort engasjement for bevaring av  kulturarv. I hjembyen Kristiansund har han bygget opp og restaurert en gammel, verneverdig bydel. Han drev i mange år Dødeladen Café & Kultursted og Tahitibrygga, og han grunnla den årlige Tahitifestivalen. Frode er også kjent for sine programlederroller på TV og er en svært populær og mye brukt programleder i ulike kultur- og næringslivsarrangement og events.

Han er allsidigheten selv! Er det noen som har begeistret publikum i hver krik og krok av landet, så er det Frode. Han er kjent for å oppnå nær kontakt med sitt publikum – han rett og slett elsker sitt publikum!

Se også CV, Biografi og Pressebilder for mer informasjon.